Optredens in verpleeghuizen: “Muziek verzacht de eenzaamheid”

Dit kwartaal is er maar liefst € 21801,19 beschikbaar voor vijf goede doelen. Zo ook naar het muzikale initiatief van muzikanten Sander Metz, Wytske Bouma en Reinout Weima. Zij gaven speciale buitenoptredens bij verpleeg- en verzorgingshuizen tijdens de corona-lockdownperiode.

Afgelopen maanden ging ondanks alle coronamaatregelen het werk van goede doelen gewoon door en werden er waardevolle initiatieven ontplooid om medelanders de vaak eenzame tijd door te helpen. Zoals de actie van Sander Metz. Hij bedacht het plan om te gaan optreden bij verpleeg- en verzorgingshuizen tijdens de corona-lockdownperiode en deed dat, samen met Wytske Bouma en Reinout Weima, bij maar liefst 100 (!) huizen.

Sander: “Ik trad al af en toe op voor verpleeg- en verzorgingshuizen, ook voor de corona-tijd, en zette een berichtje op mijn eigen facebook-pagina of er nog meer huizen waren die dat leuk zouden vinden. Toen explodeerde het zo’n beetje. Er meldden zich ruim 150 huizen door heel Noord-Nederland aan. Hoe ging ik dat doen? Toen reageerde ook ‘Stichting De Grootste Familie Helpt’ met de vraag of ik niet nog twee mensen wist die mee wilden doen. Ik heb Wytske en Reinout gevraagd, die meteen enthousiast waren. Uiteindelijk hebben we het project met z’n drietjes aangepakt en hebben we de honderd huizen onder ons drieën verdeeld.”

Emotionele gesprekken
Het optreden in de huizen leidde ook tot emotionele gesprekken met bewoners en zorgpersoneel. Sander: “Zij voelden zich opgesloten en als je daar muziek gaat maken en gaat zingen, gaan er ramen open. Bewoners gaan meezingen, ze worden er vrolijk, maar ook emotioneel van. We kregen vaak te horen hoe fijn en bijzonder ze het hadden gevonden en dat ze er weer een paar weken op konden teren. We waren niet alleen muzikant, maar hadden ook een sociaal-maatschappelijke functie; we fungeerden als klankbord.” Sander is in het dagelijks leven muziektherapeut in verpleeg- en verzorgingshuizen en heeft een repertoire vol afwisseling. “Het varieert van muziek uit de jaren 50 tot nu. We deden ook verzoekjes. The Beatles of The Rolling Stones, maar ook moderne muziek als De Dijk. En als we de nummers niet kenden, haalden we onze iPads erbij, zochten we de tekst op en probeerden we het gewoon te spelen.”

Universele taal
“Eenzaamheid is eigenlijk altijd actueel”, zegt Sander. “Hoe mooi is het dan om die voor een moment weg te nemen met muziek. Muziek is een universele taal, je hoeft maar iets te spelen of mensen leggen een connectie met iemand. SDGFH heeft ons financieel ondersteund om dit mogelijk te maken en daar zijn we heel dankbaar voor. Het was bijzonder om te doen en we hebben het alle drie met heel ons hart gedaan. Het is mooi om onze passie uit te dragen en te delen met mensen. Wat ons betreft is dat belangrijker dan geld verdienen.”

Andere gesteunde projecten
De steun van Stichting De Grootste Familie Helpt komt altijd ten goede aan iets tastbaars, zodat een financiële bijdrage niet op de grote hoop belandt.

• SDGFH doneerde € 1187,50 aan de ‘Bakmixactie’, georganiseerd door de dames van ‘Linn Ontmoet’, om zo de eenzaamheid te bestrijden en sociale isolatie te doorbreken tijden de lockdown-periode in Linschoten.
  • Actie ‘Happy Thuis Tas’ kreeg € 2013,69. De actie werd georganiseerd door de stichtingen ‘1-0 voor!’ en ‘SES’ om basisschoolkinderen in Amsterdam Venserpolder te helpen de lockdownperiode door te komen.
  • Er werd € 6000,- gedoneerd aan de stichting ‘Gastsprekers Oorlogen’ voor 600 scholen waar gastlessen over de Tweede Wereldoorlog werden gegeven.
  • De bewoners van Woongroep Mozart in Huizen kregen € 6600,- voor nieuw meubilair.

Tekst: Mariette van Haren
Foto: PDF-Grafie