Stichting Woongroep Huizer-maatjes

Stichting Woongroep Huizer-maatjes ontving €8.600,- van SDGFH voor de aanschaf van: buitenverlichting, tuin- en handgereedschap, tuinmeubelen, fietsenrekken en een vuurkorf.

TOCH OP JEZELF WONEN
De doelstelling van Stichting Woongroep Huizer-maatjes is het voorzien in de woonbehoefte, de verzorging en de ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking in de regio Gooi- en Vechtstreek. Het specifieke project is een woongroep te creëren voor jong volwassenen vanaf achttien jaar, waarbij ook een lichte lichamelijke beperking geen belemmering is. Er worden appartementen gebouwd waar 24-uurs zorg en begeleiding aanwezig is, maar waar de bewoners zo zelfstandig mogelijk kunnen zijn. SDGFH draagt bij aan het inrichten van de tuin (met twee sets tuinmeubelen, een loungeset, fietsenrekken en een vuurkorf), waar onder meer ook een kruidentuin, sport- en speltoestellen en een terras aanwezig zijn.

TrosKompas logoDit is uw kans!
Heeft of kent u een goed doel dat geld nodig heeft om een tastbaar maatschappelijk project te financieren? Dan is dit uw kans. Stichting de Grootste Familie Helpt selecteert samen met TrosKompas dit jaar vijftien doelen om geld aan te doneren.

In 2004 werd Stichting De Grootste Familie Helpt (SDGFH) opgericht met als doel: ondersteuning bieden aan kleinschalige initiatieven van maatschappelijk belang. De steun komt altijd ten goede aan iets tastbaars, zodat een financiële bijdrage niet in de grote hoop verdwijnt. Dit kwartaal stelt SDGFH maar liefst €40.569,- aan vijf goede doelen beschikbaar.

BUURTBARBEQUE
“Het is belangrijk voor kinderen én ouders dat jongeren op een gegeven moment zelfstandig gaan wonen”, vertelt Marlous van Grieken, moeder van Tim, die een toekomstige bewoner is van het project. “We streven ernaar om de jongeren zo veel mogelijk zelfstandig te laten wonen. Als ouders zullen we er namelijk niet altijd zijn.” “Ik zou bijvoorbeeld graag zelf mijn kleren willen kunnen wassen”, voegt Tim hieraan toe. “Dat doet mijn moeder nu nog steeds.” Dat geldt ook voor Nina, eveneens een toekomstige bewoner. “Vooral het sorteren van de kleuren vind ik belangrijk, zodat er niets verkleurt. Maar mijn eigen bed opmaken doe ik al wel zelf. Het lijkt me heel gezellig om met elkaar in zo’n huis te wonen en ’s avonds spelletjes te doen.”

Jacobien Middelkoop, secretaris van de stichting met een dochter die ook in deze woongroep komt wonen: “Het is geweldig dat SGFH ons wil helpen om een tuin te creëren voor de bewoners”, zegt zij. “Daar kunnen ze gezellig zitten, maarook de handen uit de mouwen steken. En we kunnen er buurtbarbecues organiseren, ter bevordering van de integratie.” Nina vult aan: “Ook willen we graag lampjes voor langs het pad, voor degenen die niet zo goed kunnen zien. En een vuurkorf zou ook heel gezellig zijn!”

Mensen van de Woongroep Huizer Maatjes

De jongvolwassenen van de Woongroep Huizer Maatje

Meld uw project aan
Stichting De Grootste Familie Helpt wil samen met TrosKompas-lezers graag meer mooie goede doelen in ons land ondersteunen. Kent u een Nederlands project dat een donatie zeer goed kan gebruiken? Meld deze dan vóór 7 juni aan via deze website. U vindt hier ook de voorwaarden waar een aanvraag aan moet voldoen. U ontvangt maximaal €10.000 als donatie. Uit de inzendingen worden elk kwartaal telkens vijf initiatieven geselecteerd. Deze worden gefinancierd met de puzzelopbrengsten uit de TrosKompas. Wie weet wordt uw project straks wel uitgekozen, zodat we iets moois kunnen realiseren voor onze medemens.

Vier andere projecten die steun krijgen van SDGFH:

• In het kader van 75 jaar bevrijding in 2020 krijgt Stichting Gastsprekers Oorlogen €5.000,- voor het opleiden en bemiddelen van naoorlogse gastsprekers op scholen én €2.000,- voor authentieke materialen.
  • Stichting Wooninitiatief Nootdorp krijgt €9.000,- voor twee digitale planborden voor een wooninitiatief voor jongvolwassenen met een geestelijke beperking.
  • Stichting de wind door je haar krijgt €9.000,- voor een elektrische riksja om ouderen en immobiele mensen van de omgeving te laten genieten.
  • Stichting de Droomboom krijgt €6.969,- voor een nieuw speelhuisje voor kinderen met autisme.