De wind weer door je haren voelen

Stichting De wind door je haar ontving €9.000,- voor de aanschaf van een riksja (fiets) voor ouderen en andere kwetsbare of minder mobiele mensen.

Genieten van de omgeving
In Vogelenzang is begin 2019 stichting De wind door je haar opgericht door Arianne Vogel, Jacqueline Bakker en Dorien Hulsebosch: “Onze stichting heeft ten doel om ouderen en andere kwetsbare of minder mobiele mensen op een elektrische riksja van onze mooie omgeving te laten genieten en zo hun horizon te verbreden. Als passagier maken zij gratis gebruik van onze riksja en zullen zij weer de wind door hun haren voelen. Wij wonen in een schitterende omgeving tussen duinen en bollenvelden en we gunnen het iedereen van elke leeftijd om daar van te genieten en met deze riksja ‘weer de wind door je haar te voelen’!”

Fietsproject Denemarken als inspiratie
“Wij hebben ons laten inspireren door een fietsproject dat in Denemarken is begonnen en dat is uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie: ‘Cycling without Age’. In Nederland is de Fietsersbond sinds 2016 licentiehouder van dit initiatief onder de naam ‘Fietsen Alle Jaren’. Ondertussen zijn er in ons land op 28 plekken al dergelijke fietsprojecten van de grond gekomen. Met onze stichting sluiten wij hierbij aan.

Uit het Bloemendaals Nieuwsblad
De ritten die gemaakt worden met het Vogelenzangse initiatief dat de naam De Wind Door je Haar heeft meegekregen, zijn voor de passagiers gratis. Er zijn al tal van proefritten gemaakt. Proef-passagier waren onder anderen het echtpaar Hartenberg (86 en 90 jaar) die, toen zijn nog goed ter been waren, altijd veel in de duinen hebben gewandeld. “Die hebben enorm zitten genieten. En dat niet alleen, ze waren zo enthousiast dat ze spontaan hun garagebox in Vogelenzang aanboden, als stalling voor de riksjafiets. Geweldig toch!,” aldus Arianne.

Medewerking ondervindt het drietal eigenlijk al vanaf de start. Voor de
oprichting van de stichting en vooral de aanschaf en onderhoud van de riksja
was een aardig bedrag nodig. De fondsenwerving was goed op dreef toen
opeens een flink bedrag binnen kwam van Stichting de Grootste Familie Helpt. Toen
wisten de drie: het project kon definitief door.”

(d.d. 17  juli 2019, tekst: Marilou den Outer)