De Sinterklaasbank

TrosKompas logoDit kwartaal stelt SDGFH maar liefst € 37.500,- aan vier goede doelen beschikbaar. Heeft of kent u een goed doel dat geld nodig heeft? Dan is dit uw kans! Stichting De Grootste Familie Helpt! kiest elk jaar maximaal vijftien goede doelen om geld aan te doneren. In 2004 werd Stichting De Grootste Familie Helpt! (SDGFH) opgericht met als doel ondersteuning te bieden aan kleinschalige initiatieven van maatschappelijk belang in binnen- en buitenland. De steun komt altijd ten goede aan iets tastbaars, zodat een financiële bijdrage niet op de grote hoop belandt.

Sinterklaasbank
In haar werk als politierechercheur komt Elisa Nuij in de meest uiteenlopende huizen; ook van mensen die het helemaal niet breed hebben. “Jaren geleden stapte ik een kale woonkamer binnen, met vieze matrassen op de grond en wat oud speelgoed her en der. Er hing een fleurige sinterklaastekening aan de muur en dat contrasteerde zó met de rest van de kamer dat het in mijn hoofd bleef hangen. Want die ouders konden zich overduidelijk geen Sinterklaascadeautjes veroorloven”, vertelt Elisa. groepsfoto van de vrijwilligers van De Sinterklaasbank“Dat vond ik zo zielig dat er een plan ontstond om ook deze kinderen aan een cadeau te helpen. En dan niet iets tweedehands. Dat is voor een verjaardag prima, maar niet voor Sinterklaas. Daar hoort een beetje magie bij. We wilden dus dat die kinderen een nieuw cadeau zouden krijgen dat ze zelf mochten uitzoeken. Zo werd dertien jaar geleden ‘De Sinterklaasbank’ geboren. We begonnen met vijftig kinderen en afgelopen jaar konden we 5000 kinderen blij maken met een Sint-cadeau.”

Veel blijheid
De stichting, die € 10.000,- ontvangt van SDGFH, werkt samen met intermediairs zoals maatschappelijk werkers en schuldhulpverleners, maar ook docenten, psychologen en huisartsen. “Die hebben contact met de gezinnen en weten of er sprake is van verborgen armoede. Zij kunnen de kinderen aanmelden en na onze goedkeuring zorgen wij dat ze een cadeau tot een waarde van € 25,- krijgen. Daarvoor werken we nauw samen met Top1Toys die het uitgezochte cadeau keurig bij het kind afleveren. Die goedkeuring bestaat er onder meer uit dat we nagaan of die kinderen niet ook van andere instanties cadeaus krijgen. Uit enthousiaste reacties van ouders heb ik begrepen dat het cadeau niet alleen blijheid brengt, maar er ook vaak voor zorgt dat het kind er op school meer bij hoort.”

Meld uw project aan!
SDGFH wil graag meer mooie goede doelen ondersteunen. Kent u een project dat een donatie zeer goed kan gebruiken? Meld dit dan voor 31 december 2019 aan via het aanvraagformulier. Hier vindt u ook alle voorwaarden. Het goede doel ontvangt maximaal € 10.000,- als donatie. Uit de inzendingen worden elk kwartaal maximaal vijf initiatieven geselecteerd. Die worden gefinancierd met de puzzelopbrengsten uit uw omroepgids. Wie weet wordt uw project straks uitgekozen, zodat we iets moois kunnen realiseren voor onze medemens.

Drie andere projecten die steun krijgen van SDGFH:

• De stichting ‘De iris’ krijgt € 7.500,- voor de aanleg van een tuin voor jongeren met een verstandelijke beperking op het Zorglandgoed Bloemendaal in Vianen.
  • De Namasté Foundation in Nepal, op gericht door Hilde Bleijswijk, krijgt € 10.000,- voor opleidingen en kleine leningen voor alleenstaande moeders zodat die op eigen kracht een toekomst voor zichzelf, hun kinderen en de gemeenschap kunnen opbouwen.
  • Stichting ‘Philantropy Connections’, opgericht door Sallo Polak, krijgt € 10.000,- voor de bouw van een nieuwe keuken/kantine annex huiswerkruimte in het Ban Nai Soi Commuity Learning Centre voor Birmese vluchtelingen van middelbare schoolleeftijd in Noord-Thailand.

Tekst: Mariette van Haren
Beeld: Maarten de Groot / Epe