De EHBO Vereniging Denekamp

reanimerenDe EHBO Vereniging Denekamp is dolblij met de donatie van €8.000 euro die ze kreeg van de stichting. De vereniging had dit geld hard nodig voor nieuwe reanimatiepoppen. “We gebruiken de poppen bij alle cursussen die we geven, en onze oude waren dringend aan vervanging toe”, vertelt penningmeester Frank Tellman. “Niet alleen begonnen ze slijtage te vertonen, maar ze voldeden ook niet allemaal meer aan de huidige eisen. Met het geld hebben we twee baby- en twee volwassen poppen kunnen aanschaffen die je zelfs kunt aansluiten op de computer. Je kunt nu bijvoorbeeld zien of ze tijdens de reanimatieoefening wel genoeg beademd worden.”

Echt van toepassing
Een van de criteria waaraan een organisatie moet voldoen om een donatie te krijgen van SDGFH is dat het initiatief een maatschappelijk doel dient, en dat is bij EHBO Vereniging Denekamp zeker het geval. “Een paar maanden geleden las ik in TrosKompas de oproep van de stichting om kleinschalige projecten aan te melden. Ik vond de voorwaarden helemaal van toepassing op ons. Gelukkig vond de stichting dat ook! Wij verzorgen diverse cursussen op EHBO-gebied, zoals de basis- en herhalingscursus, reanimatie, jeugd-EHBO en BHV-cursussen. Daarbij staan EHBO Vereniging Denekamp isonze leden – we hebben negentig actieve en veertig jeugdleden – op veel evenementen rondom Denekamp. Dat zijn er zo’n veertig per jaar. Zonder onze vrijwilligers zouden veel daarvan niet kunnen doorgaan. Onze doelstelling is om onze cursussen zo goedkoop mogelijk aan te bieden en daarmee de drempel om ze te volgen laag te houden. Hopelijk schrijven zo veel mogelijk mensen zich in bij ons en stellen ze zich daarna beschikbaar als burgerhulpverlener. We zijn erg blij dat we door SDGFH zijn uitgekozen om een donatie te ontvangen. Met deze poppen kunnen we weer jaren vooruit.”

Beheert of kent u een goed doel dat geld nodig heeft? Dan is dit uw kans! Stichting de Grootste Familie Helpt kiest dit jaar maximaal vijftien goede doelen om geld aan te doneren. In 2004 werd Stichting De Grootste Familie Helpt (SDGFH) opgericht met als doel ondersteuning te bieden aan kleinschalige initiatieven van maatschappelijk belang. De steun komt altijd ten goede aan iets tastbaars, zodat een financiële bijdrage niet op de grote hoop belandt. Dit kwartaal stelt SDGFH maar liefst 38.700 euro beschikbaar aan vier verschillende goede doelen.

TrosKompas logoMeld uw project aan!
Stichting De Grootste Familie Helpt wil samen met TrosKompas-lezers graag meer mooie goede doelen in ons land ondersteunen. Kent u een Nederlands project dat een donatie zeer goed kan gebruiken? Meld dit dan voor 6 september via deze website. Hier vindt u ook alle voorwaarden. U ontvangt maximaal 10.000 euro als donatie. Uit de inzendingen worden elk kwartaal maximaal vijf initiatieven geselecteerd. Die worden gefinancierd met de puzzelopbrengsten uit uw omroepgids. Wie weet wordt uw project straks uitgekozen, zodat we iets moois kunnen realiseren voor onze medemens.

Drie andere projecten die steun krijgen van SDGFH:

• Stichting Michael Wings helpt bij internetvoorzieningen aan bed op kinderafdelingen van ziekenhuizen en zorgcentra. SDGFH schenkt dit goede doel € 8.500,- voor pc’s en € 3.000,- voor tien medisch-hygiënische toetsenborden.
  • Stichting Eigen Wijze is een wooninitiatief van ouders van jongeren met een verstandelijke beperking. Zij krijgen € 2.000,- voor een TV, € 2.000,- voor een homecinemaset, € 3.200,- voor een sterke wifi inclusief controller en € 2.000,- voor installatie en connectie naar zestien appartementen.
  • De Mentelity Foundation van paralympisch snowboardkampioene Bibian Mentel zet zich in voor kinderen en jongvolwassenen met een lichamelijke uitdaging. Deze stichting krijgt
    € 10.000,- voor de aanschaf van 13 tot 20 (afhankelijk van de maten)
    aangepaste snowboards.

[foto’s: Marek Hardens]