Behandeling voor kinderen met brandwonden

Met een donatie van €5000,- van SDGFH kan Stichting Care for Natural starten met de bouw van een behandelruimte voor brandwonden bij kinderen in Mariamakunda, Gambia.

Brandwonden bij kinderen is één van de grote structurele problemen in West-Afrika. De kookvuren waar ze in vallen, de steen waarop gekookt wordt, het gekookte water wat door kinderen wordt aangezien als drinkwater en dat ze over zich heen krijgen. Het aantal kinderen met brandwonden in Gambia is naar schatting 1 op 4; er is dus een kans van 25% dat kinderen brandwonden oplopen.

De doelstelling van het project van Care for Natural is om een Aloë Vera Treatment and Training Centre (AVTTC) op te richten bij de al bestaande umbrella hut. Deze hut is gebouwd met steun van Stichting De Grootste Familie Helpt. “Het is een groot succes geworden en heeft nu een belangrijke taak als gemeenschapscentrum voor de vrouwen in Mariamakunda. Er worden vele workshops gegeven die erg gewaardeerd worden door alle vrouwen.”

Brandwonden behandelen met Aloë vera
Het AVTTC gaat charitatieve behandelingen aanbieden voor baby’s en kinderen die brandwonden hebben. Daarnaast zal het lokale vrouwen opleiden om deze behandelmethode uit te voeren. Het uiteindelijke doel is om de lokale bevolking (inclusief ziekenhuizen, lokale genezers, farmaceuten) vertrouwd te maken met deze effectieve behandeling. Oprichtster van Care for Natural, Claudette Sarr-Krook, heeft in de afgelopen 12 jaar een zeer succesvolle, eenvoudig uit te voeren brandwonden-behandelmethode ontwikkeld. Dit is een behandeling die gebruikmaakt van Aloë vera uit eigen tuin en die gericht is op baby’s en peuters, omdat zij het meest kwetsbaar zijn voor brandwonden. De positieve impact van de behandelingen is proefondervindelijk vastgesteld. Het resultaat is indrukwekkend. De brandwonden genezen totaal, met een soepele huid met pigment als resultaat en meestal geen (of nauwelijks) littekenweefsel, ook niet bij 2e- en 3e-graads brandwonden.

Het doel Het doel van Stichting Care for Natural is: de ideeën, het werk en de activiteiten van het in Gambia gevestigde bedrijf en trainingscentrum Care for Natural met middelen te ondersteunen. Het creëren van werk voor de lokale bevolking staat hierbij centraal. Eerder al steunde SDGFH het trainingscentrum van Care for Natural bij de bouw van een zogenaamde umbrella hut in Gambia.

Update november 2017
Opening van het Aloë Vera Burntreatment Centre for Children.