Kinderboerderij ontvangt donatie

In het laatste kwartaal van 2020 stelt SDGFH in totaal € 26.010,- aan vijf goede doelen beschikbaar. Kinderboerderij De Gele Berg in Rucphen is daar een van.

TrosKompas logoAfgelopen maanden was het natuurlijk een rare situatie in Nederland. Toch ging, ondanks alle coronamaatregelen, het werk van goede doelen gewoon door. Zo nam Linda Nouws uit Sprundel in februari kinderboerderij De Gele Berg in Rucphen over. Zij kreeg van SDGFH een donatie van € 2100 voor het aanplanten van een fruitstrook met bomen en struiken. De benodigde grond is al in het bezit van de kinderboerderij. Stichting De Gele Berg wil de kinderboerderij in stand houden, saamhorigheid bewerkstelligen en een hechtere gemeenschap bevorderen. Het doel is daarbij om sociale minderheden te ondersteunen. Bij de kinderboerderij werken louter vrijwilligers en zij zullen ook de werkzaamheden voor het creëren van een fruitstrook zelf gaan uitvoeren.

Kleinschalig en gezond
“Een fruitstrook is natuurlijk niet iets dat standaard bij een kinderboerderij hoort, maar we willen het geheel graag groots opzetten”, vertelt Linda. “Het is de bedoeling om een transitie te maken naar een zo natuurlijk mogelijke kinderboerderij waar gezondheid en welzijn van mens en dier voorop staan. We hadden een strook die nog braak lag en het leek mij een goed idee om daarop fruit te gaan telen. En er bijvoorbeeld straks een hekje omheen te zetten zodat we ook kippen tussen de fruitbomen en -struiken kunnen laten rondlopen die voor eitjes kunnen zorgen. En die ook het valfruit en zo kunnen opeten. We hebben een aanvraag bij de gemeente liggen om er ook ondersteunende horeca te kunnen uitbaten waardoor bezoekers een kopje koffie of thee bij ons kunnen drinken met een kleine versnapering erbij. Allemaal heel kleinschalig en gezond. Het is natuurlijk hartstikke leuk om iets te kunnen plukken en het meteen te kunnen opeten.”

Steuntje in de rug
Over de saamhorigheid en de hechtere gemeenschap bevorderen waren al initiatieven bedacht, maar helaas gooide corona roet in het eten. “We wilden eigenlijk dit jaar al starten met evenementjes, zoals vogelhuisjes schilderen met de kinderen en een beurs over welzijn en welbevinden, waarbij de gemeenschap betrokken zou worden. Net zoals we in samenwerking met de lokale supermarkten en twee hobbykoks sociale lunches wilden gaan organiseren voor mensen die het financieel niet breed hebben en ook mentaal wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Helaas hebben we dat dus allemaal even moeten uitstellen. Maar we zijn wel al begonnen met de fruitstrook. Toen ik de toezegging voor een donatie van SDGFH binnenkreeg, ben ik meteen boompjes en struiken gaan bestellen. En niet van die hele kleintjes, anders moeten we nog jaren wachten voordat er een beetje fruit aan komt. De kwekerij vond ons initiatief zo leuk dat-ie ons ook nog wat korting gaf, dus dat was helemaal fijn. Het is echt fantastisch dat we met steun van SDGFH zoiets moois kunnen gaan opzetten.”

Andere gesteunde projecten:

• Stichting BONT in Rotterdam krijgt € 10.000 voor de inrichting van ‘De BONTe keukentafel’, een horecagelegenheid waar jongeren met een verstandelijke handicap ervaring kunnen opdoen.
  • Een bedrag van € 9500 gaat naar stichting Sociaal Solidair in Eindhoven voor de aanschaf van een caravan waardoor minderbedeelde gezinnen er toch even tussenuit kunnen.
  • Stichting Vrienden van de Escola de Rua krijgt € 3250 voor een tweedehands schoolbus voor basisschoolleerlingen in Maputo, Mozambique.
  • Stichting Karunia krijgt € 1160 voor reparaties aan de vloeren van een internaat voor blinde en dove kinderen in Ruteng op Flores, Indonesië.

Tekst: Mariette van Haren
Foto’s: Linda Nouws